Tuesday, 5 February 2013

Erti Kasih Sayang

Assalamualaikum semua :)

Alhamdulillah diberi kesempatan untuk berkongsi sesuatu di sini, sudah lama rasanya tidak berkesempatan untuk buat 'entry' baru kerana kekangan yang dihadapi.

Entah kenapalah agaknya aku buat tajuk 'erti kasih sayang'... macam ni kisahnya...

Tengah hari tadi aku keluar la jap nak beli makanan...lapar perut... nak masak pun takda apa-apa pun kat rumah tu...yelah dah lama ditinggalkan sejak aku belajar kat USM... cuti sem pun da nak habis da..

Dalam kelaparan tu aku pun pegi la kedai mamak sekitar taman perumahan aku ni... Restoran Solehah Baru namanya... sedang aku pilih ayam goreng yang ada kat situ tiba-tiba je fikiran aku ni terbayang kenangan-kenangan lalu...

Apa kaitan ayam goreng tu dengan hidup aku ni? pelik-pelik...

Aku sebenarnya terbayang kenangan bersama arwah ayah dan ibu... dulu arwah ayah da bersara da... arwah ibu plak masih lagi kerja sebagai kaki tangan awam... masa tu aku dalam form 3... pagi2 aku siap pegi sekolah hurm selalu jalan kaki je... sebab tu kurus masa tu hehe...

Jadi nak dijadikan cerita, masa tu balik sekolah pukul 1.10...itu 'standard' la... kalu ada kelas tambahan (PMR) balik umah dalam pukul 4 gitu... jadi kalau balik pukul 1.10 tu biasa makan kat rumah... arwah ayah masa tu memang 'pencen' sepenuh masa la hehe jadi ayah la yang selalu masak... aku masa tu balik sekolah pun selalu lapar kebulur jadi memang berselera sangatlah kalau makan tu...

ayah selalu buat telur dadar...tapi telur dadar yang ayah buat ni sedap la sebab dia ada letak bahan dan ramuan lain... aku memang suka sangat... setiap kali aku balik sekolah memang ayah buatkan makanan tengah hari...kadang-kadang dia beli je ayam goreng kat Restoran Solehah Baru... haaa sebab ni la yang buat aku teringat tadi :).. owh ya masa ni akak aku takda sebab tengah belajar kat UITM Segamat...

Makan malam plak ibulah yang masak selepas balik kerja... memang sedap masakan ibu... tapi ibu selalu kata ayah lagi pandai masak...ya memang betul...walaupun ayah jarang masak tapi bila sampai 'mood' dia masak memang sedap! tak tipu :)

Beberapa minggu sebelum aku duduki PMR... ayah dijemput maut... ayah meninggal mengejut akibat sakit jantung...seminggu sebelum tu ayah sahabat baik aku (syahir) meninggal...pastu aku pula yang ditimpa musibah ini... masa tu aku rasa macam antara percaya atau tidak... walaupun ayah dah dikebumikan..aku dan ibu masih lagi rasa ayah akan pulang...tapi itu hanya mainan perasaan sahaja..

Setelah pemergian ayah... ibu masih bekerja... waktu aku form 4 ibu selalu belikan aku makanan untuk makan tengah hari... ibu selalu kirim kawan dia untuk hantarkan lauk kat rumah... aku balik sekolah je tengah hari, bungkusan makanan dah tergantung kat pintu... walaupun ibu sibuk bekerja tapi dia masih ingat kat anak dia ni... manja betul...:)

Nak dipendekkan cerita...ibu mula sakit tenat masa aku di akhir form 4....ibu meninggal sebelum aku melanjutkan sekolah ke form 6... banyak suka duka aku dengan ibu selama tempoh 2 tahun itu...

Pelajaran yang aku dapat ialah:

1) Kasih Sayang Ibu dan Ayah
2) Menjadi Lebih Matang untuk Teruskan Kehidupan
3) Perlu Lebih Berdikari
4) Mengetahui Erti Sebenar Kasih Sayang

Kini aku tinggal sendirian di rumah yang penuh kenangan ini... akak pun dah kahwin dan tinggal di Pasir Gudang...

Hanya seketul ayam goreng telah merungkai segala kenangan hidup aku...

Aku bersyukur kerna pernah dikurniakan ayah dan ibu yang menyayangi anak-anaknya... jika hendak dibandingkan ada di antara kita yang diabaikan keluarga...

Aku bersyukur kerna masih lagi dapat makan dan minum..jika hendak dibandingkan ada antara manusia yang kebuluran dan kemiskinan...