Monday, 29 July 2013

Tarbiah Kehidupan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh kepada pembaca yang budiman.

Malam ini tidurku terganggu dengan salakan anjing di hadapan rumah, entah apa yang dilaungkan tidak pula aku mengerti. Aku tak pernah salahkan anjing-anjing ini kerana itulah fitrahnya. Mata ini tidak boleh lelap lagi walaupun telah kupujuk kurayu lantas aku mengambil keputusan untuk berjaga sahaja sementara menanti sahur dan waktu subuh.

Tatkala semua manusia enak dibuai mimpi, aku merenung ke langit malam. Indah dihiasi bulan dan bintang. Cuaca yang baik dan tiada awan yang melindungi mata ini untuk merenung ciptaan Allah. Subhanallah itu sajalah yang mampu aku ucapkan tanda ketakjuban terhadap ciptaan-Nya.



Aku termenung pada malam ini. Fikiranku kosong dan mula menjelajah jauh ke dalam kotak-kotak memori..
aku terbayang kenangan lalu...
saat adanya ibu..ayah...dan kakak...
meriah rumah ini dengan mereka, ada saja teman untuk aku berbual dan mengadu.

Masa berlalu dengan pantas dan kini aku sendirian..
dalam rumah yang sama dan tempat yang sama..
namun suasana yang berbeza..
sunyinya malam tidak setanding sunyinya hatiku ini..

Hidup ini telah mengajar aku satu pelajaran yang berharga..
aku mula belajar untuk menghargai apa jua pemberian Ilahi..
kerna aku merasakan diriku ini masih lagi beruntung tetapi cepat mengalah dengan cubaan..

Apa yang aku harapkan ialah bimbingan dan panduan..
agar sentiasa berada di jalan kebaikan..

Telah kukarang sebuah lagu luahan sanubari..
kudendangkan sebagai penghibur di kala sunyi..


Mencari Halawah

Qul Hasbiyaallah..
Ya Allah...
cukuplah Engkau bagiku...
biarpun ditakdirkan hidup ini tiada teman..
cukuplah Engkau peneman suka duka hidupku...
biarpun ditakdirkan tiada yang mencintaiku...
cukuplah cinta-Mu yang ku nikmati...
biarpun ditakdirkan hidup ku sengsara di dunia ini...
cukuplah nikmat-Mu di akhirat nanti...
biarpun semua makhluk membenci...
cukuplah Engkau menyayangi...
Ya Allah...la ilaha illaallah...
pimpinlah daku di jalan ini...
untuk menuju-Mu...
Cinta-Mu...Keredaan-Mu...Rahmat kasih sayang-Mu...
kurniakan aku ketenangan hidup ini...
demikianlah Halawah yang ku cari..dan yang ku nanti




No comments:

Post a Comment